Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Lilypie Fourth Birthday tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie Fifth Birthday tickers

Lilypie Second Birthday tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Tuesday, 20 March 2012

detik2 akhir arwah ayah

Bismillah kata bermula
Assalamualaikum pembuka bicara

Teragak2 aku nak buat n3 ni, sambil taip sambil sebak.....sgt pahit n pedih bila mengenangkan saat2 pemergian ayah tercinta.....dia seorg ayah yg sgt2 penyayang, bkn saja dgn ank2 n family tp dgn semua org di sekeliling dia.....ayah yg baik hati, yg sgt pemurah n penuh dgn rasa tanggungjawab....syukur ya Allah kurniakan aku ayah sepertinya....

27/11/10 - Kazen aku kawin kat gurun, lewat ptg baru ayah n family aku sampai kat umh mak chaq (kakak sulung arwah mak) sbb hari ni ayah ada dialisis.....segak ayah hari ni pakai baju batik biru....sapa yg kenai ayah tau la ayah mmg tak penah kalah dlm bergaya, sentiasa smart sepanjang masa.....mcm biasa gak kalau ayah blk dr buat dialisis mmg keadaan dia tak bopa nak ok sgt, penat, letih n tak larat.....sampai ja kat umh mak chaq, mak terus bwk ayah masuk rumah, bukakan baju ayah n lap badan ayah....sian aku tgok ayah tertidoq kepenatan.....bila tetamu dah reda kat luaq, ayah keluaq sembang2 dgn sedara mara tp ayah tak mkn, dah kenyang dia kata.....dlm sembang2 tu sempat ayah melawak dgn ank sulung mak chaq, abg subri yg jugak sakit buah pinggang mcm ayah....aku masih ingat dialog ayah masa tu "antara pak ndak dgn subri ni agaknya sapa dulu la yg p kan".....tp semua dok ingat ayah melawak sbb ayah mmg suka sgt buat lawak...

30/11/10 - Mak menakan en.khai meninggal......aku kol mak bgtau tp mak kata ayah tamau p, ayah demam n tak larat....aku pelik gak sbb ayah mmg agak rapat dgn mak njang ni sbb arwah mak njang pun sakit buah pinggang mcm ayah gak, kalau depa dua jumpa mmg sembang rabong la masing2 dok luah perasaan pasai penyakit depa tu lgpun mmg dah perangai ayah kalau sapa meninggal pun wajib dia mai ziarah tak kira jauh mana walau dia sakit demam pun....tp kali ni dak....

5/12/10 - Aku blk kg n niat nak dok sampai seminggu sbb risau ayah demam dah byk hari n tak lalu mkn

6/12/10 - Semua family pakat paksa ayah p spital sbb tgok ayah makin melarat, tak lalu mkn n tak larat sgt....sampai ayah tak terdaya nak bangun berdiri sbb tadak kudrat dah bopa hari tak mkn kan....spt biasa kalu p spital wajib ayah kena tahan, kami bwk ayah ke hosp kepala batas, apa2 hal pun senang sbb ayah mmg dok buat dialisis kat situ kan....doc kata paru2 ayah terkena jangkitan kuman, mlm tu mak n abg tunggu ayah kat spital....

9/12/10 - Pukoi 6am abg kol suh aku mai spital dgn segera tp dia tak habaq pasai apa, ckap pun kalut2 ja....time ni dada aku dah berdebaq2 dah, dgn tak mandinya aku gerak en.khai n adik aku, bon ajak p sekali....sblm tu berlari p panggil maksu dulu suh mai tunggu anak2 aku....sampai kat spital, guard dpn wad tgok aku sayu ja....aku dah meleleh ayaq mata dah, dlm hati dok ingat mybe ayah dah tadak...sampai kat katil ayah, nampak mak n abg aku dok baca yasin sambil teriyak, doc ramai dok rumun ayah....mak habaq tadi ayah dah senyap, jantung dia dah stop!! lps pasang oksigen ayah sedaq blk, alhamdulillah....doc decide nak masukkan ayah dlm ICU sbb takut ayah jadi mcm tadi blk, doc kata kat ICU blh rehatkan ayah dgn bg ubt tidoq...masa ni ayah ckp apa pun kami semua susah nak paham dah, berkali2 ayah dok sebut "duit"....aku dah rasa lain mcm dah masa ni sbb dok teringat pesan ayah sblm2 ni masa dia sihat.....ayah selalu pesan kalau dia mati nanti, duit yg dia tinggai suh kami bahagi sama rata.....pehtu ayah minta nak mkn pisang, mak suapkan pisang kaki kat ayah.....koi 11am ayah ditolak masuk dlm ICU, tu la kali terakhir aku tgok ayah dlm keadaan sedaq sblm ayah koma sbln......mlm tu masjid buat bacaan yassin utk ayah

10/12/10 - Sepanjang ayah dok ICU, aku, mak, abg n bon mmg berkampung dpn wad, surah yassin mmg tak pernah lekang dr tangan kami....pg ni aku ajak mak blk umh sbb nak amik baju salin, elok sampai umh tak dan nak mandi pun abg aku kol suh mai spital cpt, dia kata ayah tenat....kelam kelibut aku, mak n en.khai mai spital, sampai2 ja tgok abg dok baca yassin di hjg kaki ayah....doc habaq keadaan ayah mmg sgt tenat, bacaann b/p jatuh menjunam.....masa ni ramai sedara yg mai ziarah ayah, bacakan yassin n ajaq mengucap....alhamdulillah pehtu bacaan b/p ayah dah jadi normal blk n ayah semakin stabil....wlpun ayah dlm keadaan koma, dialisis tetap kena buat gak

12/12/10 - Doc sahkan ayah strok n kata doc kalau ayah sedaq pun nti keadaan dia dah tak sama mcm dulu blk....doc gak minta kebenaran nak buat scan kat ayah sbb depa suspek ada darah beku dlm otak ayah n pg ni ayah dibawak ke hosp seb jaya utk buat scan, mak teman ayah dlm ambulans.....aku, abg n bon follow dr blkg dgn keta....resultnya, ya mmg betoi ada darah beku!! Allahuakbar satu lg ujian besaq yg kami kena terima......disebabkan ayah hanya begantung 100% dgn alat bantuan pernafasan n doc menjangkakan keadaan ni akn berterusan, doc sepakat nak tebuk leher ayah utk masukkan gas oksigen sbb kata doc kalau oksigen melalui mulut tak blh pakai melebihi 2 minggu......blh dpt byk infection, wlpun sgt berat hati kami terpaksa akur....

18/12/10 - Keadaan ayah semakin tenat, bacaan b/p sat menjunam turun sat melambung naik......doc tgh usahakan nak pindah ayah ke hosp seb jaya sbb kat hosp kepala batas tak dak pakar.....tp tadak rezeki ayah, ICU HSJ penuh...doc try lak kol hosp sp, pun penuh....doc tak berani nak amik risiko hantar ayah ke HPP sbb ayah bergantung sepenuhnya kpd oksigen, doc takut bekalan oksigen tak mencukupi tera nak sampai penang nu, doc kata bila2 masa ja ayah blh meninggal dlm perjalanan....Allahuakbar....kami adik beradik n sedara semua sepakat nak antaq ayah kat private, try kol KPJ n hosp METRO tp bila depa tau keadaan ayah, depa tak sanggup nak terima.....masa ni kami semua redha n tawakal ja, setuju ayah dipindahkan ke HPP.....pukoi 7pm ayah naik ambulans, semua family n sedara mara mai minta maaf dgn ayah, peluk cium ayah.....ambulans bergerak diiringi esak tangis kami semua (masa ni mmg aku rasa ayah dah tadak harapan nak hidup lg) mak teman ayah naik ambulans....aku, abg, bon, pet n chah (kazen) follow dgn keta dr blkg.....sepanjang perjalanan mmg hati aku tak tenang, dok pikiaq mcmana keadaan ayah dlm ambulans tu.......cukup ka oksigen......

ICU HPP tak mcm ICU HKB yg ada ruang menunggu utk waris......mlm pertama kat sini kami mcm org merempat, tido kat tepi jln (sebelah ruangan emergency) beralaskan surat khabaq n berbumbungkan langit gelap, nak tumpang tidoq kat surau spital tak blh sbb berkunci......mlm ke-2 n seterusnya kami tumpang tidoq kat umh pak ngah (abg arwah mak) di penang....seawal jam 7pg kami dah mai tunggu ayah kat ICU n 10pm blk tidoq, mcm tu la rutin hari2 kami kat sana masa tu

ni masa berkampung kat HPP......yg berdiri tu abg aku, baju biru adik aku, bon n yg baju hitam tu kazen aku,pet


3-4 hari sekali en.khai bwk anak2 mai jumpa aku.....masa ni hanya Tuhan yg tau betapa aku rindukan anak2


20/12/2010 - Leher ayah ditebuk utk masukkan oksigen....sedihnya aku tak terkata, doc habaq pasni kalau ayah sedaq pun dia takan blh bercakap lg....keadaan ayah masih sama mcm hari2 sblmnya, tak dak perubahan pun....masih blm sedaq...

27/12/2010 - Doc kata keadaan ayah makin stabil n blh dipindahkan blk ke HKB....2-3 hari pastu ayah dah mula sedaq, alhamdulillah.....kami gembira sgt2!! wlpun mata dah celik tp ayah tak blh nampak, hanya mata yg terbuka tp pandangan ayah tetap kaku......yg kami perasan, tiap kali kami sembang dgn ayah, pegang tangan ayah, belai2 ayah....ada titik2 jernih megalir di pipi dia....aku tau ayah dengaq apa yg kami cakap tp ayah tak blh nak bg respond.....wlaupun masa ni keadaan ayah dah nampak makin baik, tp aku tak gamak nak masuk tgok ayah lama2....bila tgok tiap kali misi cuci kahak ayah, dijolok2 tiub dlm lubang leher ayah tu....Allahuakbar.....kalau blh aku ganti tempat ayah masa tu, mmg aku sanggup!! sungguh aku tak sampai hati tgok ayah menanggung derita sakit mcm ni sekali....

7/01/2011 - Keadaan ayah semakin pulih n dah sedaq sepenuhnya......ayah dipindahkan ke wad biasa.....tp mcm doc habaq dulu la, ayah tak blh berckp.....serius aku rindukan sora ayah, ayah mmg suka bergurau, buat lawak.....bila ayah dah tak blh brcakap, mmg aku rindu sgt2 nak dgaq sora ayah....kdg2 blh nampak muka ayah mcm frust bila kami tak paham apa yg cuba ayah sampaikan....kdg2 susah gak nak tangkap apa yg ayah kata sbb kami hanya blh baca dr gerakan mulut ayah ja....tp apa yg buatkan aku n family sedih n teringat sampai la ni, start dr ayah sedaq sampai la ayah hbs umoq, mulut ayah tak henti2 sebut nama amrina......ayah nak sgt jumpa amrina tp apakan daya kami....sumpah, sampai mati aku takan lupa n maafkan apa yg "depa" dah buat kat family aku.....

Masa ayah dok wad biasa ni aku tak tunggu lg kat spital sbb hanya sorg ja yg blh tunggu ayah kat wad, so mak giliaq2 dgn abg tunggu ayah....lgpun kesian ank2 aku lama sgt kena tinggai, masa tu aqif kecik lg baru 8bln.....aku hanya mai time melawat ja, usin aku bwk blk dok dgn aku kat sp....sepanjang ayah sakit ni aku puas sbb dpt cium dahi ayah hari2....**benda yg aku tak pernah buat sblm ni**

Makin hari keadaan ayah makin nampak stabil n memberangsangkan....doc kata tunggu lg 2-3hari bg ayah blh mkn elok2 dulu pehtu ayah akn dibenarkan blk umh, segala brg2 utk keperluan pesakit strok pun semua dah siap sedia pihak spital bg, hanya tunggu masa ja nak bwk blk ayah kat umh...

19/01/2011 - Hari ni aku tak p melawat ayah sbb ank2 aku tadak sapa nak jaga (mil aku ada hal)....bila aku kol mak tanya khabaq ayah, sora mak ceria ja habaq ayah ok sgt2 dah hari ni....ayah dah blh ckp, sora ayah dah keluaq, ayah habaq kat mak dia nak blk umh....ayah kata nti ptg2 dia nak suh mak tolak dia atas kerusi roda, suh mak bwk dia pusing2 dpn umh....gembiranya aku dengaq.....dlm hati tak sabaq nak p tgok ayah esok, tak sabaq nak dengaq sora ayah! rindu sgt nak dgr ayah berckp....

11.55 pm - Misi spital kol aku habaq ayah penat n suh aku mai spital la ni gak....aku time tu baru nak masuk tidoq, dlm dok blur2 tu aku blh tanya mcm2 soklan kat misi tu padahal aku dengaq sora misi tu dah cemas sgt....pastu aku kol abg suh dia p spital dulu sbb kalau tunggu aku mmg lambat la kan aku dr sp, nak p hantaq ank2 kat umh mil aku dulu....abg aku kata dlm 10 minit lg dia sampai spital n dia suh aku kol blk nti nak habaq kat aku mcmana keadaan ayah sbb dia tadak kredit tp....aku tak berani nak kol dia....aku takut kalau2 aku dpt berita yg plg ngeri utk aku dgaq! elok aku sampai ja kat umh mil nak hantaq bdk2 ni, abg aku kol.....ingat lg tangan aku mmg ketaq sgt nak angkat tepon time ni, dada berdebaq2....aku mcm blh rasa dah.....dan mmg tepat sekali apa yg aku jangka kan....ayah dah pergi utk selama2nya tinggaikan aku, mak, usin n semua2.....terduduk aku....meraung2 mcm org gila.....

Sampai ja kat spital, aku nampak sekujur tubuh ayah berbalut kain putih, ayah disahkan meinggal jam 12.01 am.....rasa terkilan sgt2 sbb aku tak sempat nak jumpa ayah, tak sempat nak dengaq sora ayah....patut la ptg tadi tiba2 ja ayah blh bersuara sdgkan doc dah habaq ayah takan blh berckp lg......rupa2nya itu adlh petanda yg ayah akan pergi tunggaikan kami semua, ayah nak kami dgaq sora dia buat kali terakhir.....mybe bkn rezeki aku nak jumpa ayah di saat2 akhir dia sdgkan masa ayah koma dulu, aku tak pernah tinggai ayah sbb takut tak sempat nak jumpa dia......sapa sangkan kan, dlm keadaan ayah yg semakin makin baik, di saat harapan kami mekar semula....tiba2 kami dikejutkan dgn berita yg plg kami takuti....

20/01/2011 - Jam 11.00 am ayah selamat dikebumikan.....dr ayah sakit sampai la selamat dikebumikan, alhamdulillah ramai sgt sedara n kwn2 ayah yg dtg menziarah....

masa kecik dulu aku rapat sgt dgn ayah...mana dia p pun mesti dia usung aku

Kami semua sedih n pilu dgn pemergian ayah tp plg kesian sekali usin la....sehari pas ayah meninggal, usin sakit perut, dia amik gambaq ayah dia cium2 sambil teriyak n habaq kat ayah yg dia sakit perut....pehtu kalau hujan, usin mesti kata "kesian kat ayah sejuk dok kat rumput"....Allahuakbar!! Anak sulung aku, aqil pun sampai lani masih ingat n dok sebut2 nama wan dia....tiap2 bln blk kg mesti dia ajak paksu bon bwk dia p kuboq tgok wan.....

~~dah setahun lbh ayah pergi namun rasa pedih n pilu ini masih bersarang di hati...ayah, rinduku pdmu kian mendalam,sygku pdmu tak pernah padam, sebak di dada tak mampu ku tahan, makin dilupa makin tebal ingatan, pahitnya kenyataan harus ku telan...Ya Allah berilah aku kekuatan! Al-fatihah utk arwah ayah HASSAN B. IBRAHIM, semoga aman sejahtera lah ayah di alam sana...~~

4 comments:

deeply from my heart said...

al-fatihah....ttiba aku plak reyau mlm2 ni..

Pepel BoNda AmaNi said...

al-fatihah...dariNYA kita datang..kepadaNYA kita kembali...semoga roh ayah di tempatkan di kalangan orang2 yang beriman...

*ina...amrina tue sapa???*

Ina Khairina said...

bonda:
amrina tu ank abg ina...cerita dia ada kat sini:
http://sinarkasihkhairina.blogspot.com/2012/03/setelah-bergelar-isteri.html

-oP_ida- said...

syahdu.........ayah akak p dl sblm mama nida pula menyusuli...huhuhuh

alfatihah buat ayah akak

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...