Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Lilypie Fourth Birthday tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie Fifth Birthday tickers

Lilypie Second Birthday tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Wednesday, 4 April 2012

sagu gula melaka yg sejuk tp plg hot

Bismillah kata bermula
Assalamualaikum pembuka bicara


Masa aku blk umh sp baru ni kan ada buat mkn2 jamu kwn2, antara menu yg aku buat adalah sagu gula melaka utk dessert, ramai yg puji sedap (tatau la kot2 depa nak sedapkan hati aku ja)....sagu ni mmg aku suka buat kalu ada apa2 jamuan kat umh n antara menu wajib gak tiap kali open house sampai kwn aku kata aku n sagu tak dpt dipisahkan....hahaha

Rupa2nya ramai gak yg tatau cara nak mkn sagu ni, ada yg mkn sagu saja tak boh susu n ayaq gula....tawaq hebiaq la oiii....haha....sebenaqnya sagu ni dimkn bersama susu cayaq dgn ayaq gula merah. Jom aku share resepi, ni kalu buat time bln posa mmg walawehhh best bangat ni mkn sejuk2



 
tuang susu cayaq



 
pehtu tuang ayaq gula merah


bhn2 utk sagu:
sagu n air
- sagu rendam dulu 1-2jam
- masak sagu bersama air (guna api kecik) n sentiasa kacau sampai sagu pekat n masak (sampai jernih n
  tadak bijik2 putih)
- kalu nak boh gula sikit pun blh dlm 2 sudu besaq, kalu tamau boh pun takpa
- bila dah masak, boh la kaler apa nak boh. kalu nak biaq putih tamau boh kaler pun takpa
- masuk dlm bekas@acuan n sejukkan dlm esbok

bhn2 utk air gula :
gula merah n air
- masak gula bersama air (jgn lupa letak daun pandan bg wangi)
- campurkan dgn sikit gula putih n masak hingga pekat
- sejukkan dlm esbok

cara2 penyediaan:
- potong sagu@keluarkan dr acuan
- tuang susu cair (blh tambah sikit garam kalu nak lemak)
- tuang air gula merah
- apa lg.....mkn la!!


senang sgt kan nak buat....ni kalu sapa penyigan buat gak cheq tatau nak kata apa la....



4 comments:

Mimy Hamid said...

haah la ina..mmg senang benaq...boleh la cuba..lepas pantang boleh makan kannn

Ina Khairina said...

blh je mimy sbb sagu je kan,bkn benda sejuk n angin kot...

Tengku Rashidah Raja Ahmad said...

bila balik sp? hehe. mana janji manis mu kak ina sayang....

Ina Khairina said...

nini:
hehe amponkan hamba penghuni gua,ekeke...k.ina bz syg asyik ada date dgn tokey ikea je...ok2 kita set time nti jumpa ok

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...