Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Lilypie Fourth Birthday tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie Fifth Birthday tickers

Lilypie Second Birthday tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Monday, 14 May 2012

step by step nak buat samosa

Bismillah kata bermula
assalamualaikum pembuka bicara


Dah lama rasanya aku tak tayang resepi kat sini. Baru2 ni sempena kazen aku mai umh aku ada buat samosa, selalu ja aku buat samosa ni tp tak penah amik gambaq step by step, dah alang2 buat baru ni aku amik la gambaq....senang sapa2 nak buat rujukan sbb dulu2 aku pun tak pandai nak bentukkan samosa, puas dok belek mcmana depa lipat bentuk 3 segi mcm tu. 1st time aku buat samosa ni aku guna kertas A4 dulu, hah kemain gigih aku lipat+gulung sampai la akhirnya berjaya gak terbentuk 3 segi. Jom kita skodeng cara2 nak lipat samosa.


STEP 1: dr sekeping kulit popia tu kerat 3 mcm ni



STEP 2: amik 2 keping yg kerat tadi n cantumkan kat hujung.....lekatkan dgn gam uhu bancuhan tepung gandum


STEP 3: letakkan inti secara menyerong *aku guna lebihan inti karipap*


STEP 4: lipat ke kiri, bentukkan segi 3 mcm nak buat ketupat palas


STEP 5: kemaskan lipatan
step 5 ni blh gak dijadikan step 1, blh gak lipat segi 3 mcm ni dulu baru masuk inti...ikut senang nak buat mcmana....aku lbh suka guna yg step 1 tadi


STEP 6: lipat ke kanan....kemaskan lipatan bg jadi bucu


STEP 7: ulang blk step lipat ke kanan n kiri sampai hbs


STEP 8: agak2 dah hujung mcm ni lekatkan bancuhan tepung gandum


SIAP!


sat ja tempoh nak lipat2 ni, tak amik masa yg lama pun


sgt ranggup mkn panas2





SELAMAT MENCUBA!

2 comments:

Lady RaRa said...

susah ngat aih. beli ja la senang. 3 seringgit. hahaah

Mimy Hamid said...

kemain galak semalam aku nengok ngan cik pah..hehehe cik pah hang la galak kemain tgk hang masak ina oii

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...