Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Lilypie Fourth Birthday tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie Fifth Birthday tickers

Lilypie Second Birthday tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Saturday, 23 June 2012

kuih kapal terbang~resepi&step by step


Bismillah kata bermula
Assalamualaikum pembuka bicara


Helo-helo.....lama lak rasanya tak share resepi lat sini kan, cheq bizi habaq hang! bz apa pun tatau la, bizi mengemas umh gamaknya maklom la bila dok umh sendiri ni roh rajin tu lain mcm sikit. Belek2 dlm album masak2 n dapoq berasap, terjumpa gambaq kuih kapai terbang ataupun org panggil kuih lidah boya n ada gak yg sebut kuih tiram.....nama apa pun, rasa dia tetap sama. Jom usha-usha resepi n step by step.



bhn2:
2cwn tpg gandum
air
sikit garam
1bj telur
gula icing utk salutkan pd kuih..

utk pes:
4sudu tpg jagung
4sudu minyak masak
- semua bhn pes ni dicampurkan n kacau sbati-ketepikan

cara2 nak buat jom tgok gambaq kat bwh:


uli semua bhn2 (kecuali pes) hingga sebati n jd doh yg tak mlekat kat tgn. Ayaq tu tuangkn sikit2 masa menguli, mcm besa la kalu rasa kurang tambah ayaq, kalu terlembik lak tambah tepung. Bulatkan doh n bahagikn kpd beberapa bahgian (dlm 4-5ketul)


canai nipis setiap doh bulat tadi n sapu pes kemudian gulung kemas2


rupa slps digulung


pas siap menggulung semua, tarik2an bg 2x ganda panjang dr yg sblmnya. Nampak kan beza bentuk asal sblm n spls ditarik?



kemudian gunting secara serong....bopa inci tu aku tatau sbb tak pandai, agak2 mcm dlm gambaq ataih ni la senang


gelek nipis n sedia utk digoreng
goreng dlm minyak yg byk+panas, api kena slow~~masa goreng tu amik garfu n bukakan setiap kelopak~~kena goyang2 inul baru kuih ni menjadi, ok tak lawak.


dah siap goreng, sejukkan n salutkan dgn gula aising




Nak buat kuih ni tak susah mana tp agak renyah n leceh sikit la, lbh kurang mcm nak buat karipap pusing gak. Tp kalu dah minat nak buat tu yg susah pun leh jadi senang, betoi dak? Apa2 pun selamat mencuba pd sapa2 yg nak try buat, best ni kalu mkn sambil tgok tv.






7 comments:

Rashidah Raja Ahmad said...

nini nak yang akak buatkan ^^ dari haritu mengidam tak habis lagi. uhuk

Siti Shuhadah said...

lepas potong2 gelekkan yer?? kan dah nipis..nak bukakkan kelopak camni gi ni?? tak paham la kak....

ajar shu cepat..nak buat ni...

Ina Khairina said...

nini:
bluerrrkkk nak dtg penang next week sapa suh xnak singgah?kalu singgah akak leh watkan 3 tin,habuan tapau bwk blk kl

Ina Khairina said...

shu:
mmg nipis tp masa goreng dlm minyak panas tu dia akn kembang,masa tu la buat goyang inul buka2 kelopak dia

shida azuan said...

Sedap!!

Eyna Zamilah said...

Resepi yg senang d fahami.bahasa yg mencuit hati.thanks a lot.

haritas said...

Pes tu buat apa?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...