Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Lilypie Fourth Birthday tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie Fifth Birthday tickers

Lilypie Second Birthday tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Friday, 20 July 2012

mee rebus special

Bismillah kata bermula
Assalamualaikum pembuka bicara



Salam Ramadan Al-Mubarak utk semua....syukur kita masih lg diberi kesempatan utk bertemu ramadan sekali lg. Sempena bln posa ni meh la aku kongsikan satu resepi istimewa, mana la tau kot sapa2 nak buat juadah buka posa nanti. Bg aku resepi ni spesel la sbb menjadi kegemaran semua. Sejak dr zaman sekolah lg kalu aku buat mee rebus ni, kwn2 selalu puji sedap. Tiap kali raya, mak wajib buat mee rebus ni utk jamu tetamu. Sama jugak mcm aku, mee rebus ni antara menu wajib kalu buat open house.






Bhn2 kuah:
- ubi keledek (direbus n diblend)
- cabai kering (diblend)
- bwg besar n bwg putih (diblend)
- daging@tulang@gear box (direbus)
- udg (kopek kulit, kulitnya direbus n diblend)
- kacang tanah (beli yg siap ditumbuk)
- daun bwg n daun sup
- gula n garam secukup rasa


Cara2:
- Masukkan minyak, tumiskan bwg blend hingga garing
- Masukkan cabai blend masak hingga pecah minyak
- Masukkan air rebusan daging. Daging simpan utk ditabur atas mee. Kalu guna tulang@gear box masukkan sekali dlm kuah.
- Masukkan air rebusan ubi bersama ubi yg diblend
- Masukkan udang bersama air rebusan kulitnya sekali (yg dah diblend)
- Masukkan air sekucupnya
- Perisakan dgn garam n gula (aku tak guna perisa). Bila kuah dah mendidih masukkan kacang tanah tumbuk bersama daun bawang n daun sup.





Bhn2 tabur atas mee:
- Mee kuning yg dicelur
- Tauge yg dicelur
- Daging yg dihiris nipis
- Tauhu yg digoreng n dihiris
- Tomato yg dihiris nipis
- Ubi kentang yg dihiris nipis
- Telur rebus
- Limau nipis
- Daun bawang n daun sup yg dihiris
- Bawang goreng




Sori ye resepi ni tadak sukatan sbb aku selalu buat byk2, so tatau nak agak. Pandai2 la hgpa ejas sukatan ikut kuantiti bopa org nak mkn. Mee rebus ni sedap bila kuah dia tak pekat sgt n tak cair sgt, yg sedang2 ja. Bg aku tak perlu nak guna perisa, bkn elok pun perisa dlm makanan. Kalu makanan kita cukup rasa garamnya, cukup rasa gulanya insyaallah sedap la walaupun tak guna perisa tambahan.


SELAMAT MENCUBA DAN SELAMAT BERPUASA










No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...