Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Lilypie Fourth Birthday tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie Fifth Birthday tickers

Lilypie Second Birthday tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Monday, 9 July 2012

resepi gulai telur

Bismillah kata bermula
Assalamualaikum pembuka bicara


Ritu dah janji kan nak share resepi gulai@kari teloq. Lama tak buat gulai teloq, baru2 ni rasa teringin sgt nak mkn, kalu la kukus pulut kuning mkn dgn gulai teloq ni lg terangkat! Budak 2 ketoi suka sgt mkn nasi dgn gulai teloq ni, bertambah2 mkn. Jom la kita usha resepi dia.


Bhn2:
- bwg besar n bwg putih diblend
- bwg merah, bwg putih n halia dihiris
- 4 sekawan @ kulit kayu manis, bunga cengkih, buah pelaga n bunga lawang
- sebungkus rempah kari (aku suka guna rempah babas)
- santan secukupnya
- telur yg siap direbus
- garam


Cara2:
- tumis 4 sekawan bersama bhn2 yg dihiris
- bancuhkan bhn blend bersama rempah n masukkan bila bwg tumis tadi dah garing
- biar sampai pecah minyak
- masukkan santan
- masukkan garam
- masukkan telur rebus
- masaka hingga mendidih




Petua mak aku kalau nak gulai (sebarang gulai apa pun) sedap n wangi, kena blend bwg besar n bwg putih dulu pehtu bancuh bersama rempah. Selain tu, bwg blend tu gak berfungsi utk pekatkan gulai. Resepi gulai teloq ni sama mcm resepi gulai daging cuma kalu gulai daging aku tambahkan ubi kentang. Aku kalu nak mkn gulai selalunya buat awai sehari pastu perangat, best sgt kalu gulai perangat rasa n bau dia sgt terangkat!




3 comments:

Norhazlina Mohd. Zaki said...

Hurmmm..besttt...

fiefi irafizah said...

Menarik..nak cuba buat ptg ni..tq untuk resepi..
Salam ukhwah..
blogsenyumansihat.blogspot.com

Alis Koppar said...

Besttt

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...