Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Lilypie Fourth Birthday tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie Fifth Birthday tickers

Lilypie Second Birthday tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Tuesday, 3 July 2012

resepi nasi daging

Bismillah kata bermula
Assalamualaikum pembuka bicara

Ahad minggu lps kwn aku nak dtg lunch kat umh, gelabah aku tatau nak masak lauk apa. Pikiaq punya pikiaq last2 decide nak buat nasi daging ja senang. Sblm2 ni aku buat nasi daging selalu guna perencah nasi daging segera tu ja tp ritu p econsave tadak lak perencah nasi daging tu, maka terpaksa la guna cara manual utk masak nasi daging.

Cara aku, rebus dulu daging sampai empuk n simpan ayaq rebusan tu utk masak nasi nanti. Pehtu daging yg direbus nanti aku masukkan sekali dlm nasi, aku suka mcm tu sbb nanti daging akan sama wangi mcm nasi. Bila nasi dah masak baru keluaqkan daging n potong nipis2 utk dicicah dgn ayaq asam tomato.





NASI DAGING
bhn2: (ni aku masak byk sbb nak jamu org, lbh kurang utk 10 org mkn)

- 6cwn beras (aku guna beras besa ja) - kalu family tak ramai leh buat 1/2 dr sukatan asal
- 6cwn ayaq rebusan daging
- 4 sekawan (bunga lawang, bunga cengkih, buah pelaga, kulit kayu manis)
- sebiji bawang besar, 5 ulas bwg putih n sedikit halis diblend
- 3 biji bwg merah, 3 ulas bwg putih n sedikit halia dihiris
- sebungkus perencah sup (bungkus kecil)
- sebungkus rempah kurma (bungkus kecil)
- 1 cwn susu cair
- 1 sudu tomato puri dibancuh bersama 1/2cwn air
- sedikit garam
- mentega@minyak sapi utk menumis


cara2:
- cuci beras n toskan
- panaskan mentega@minyak sapi, tumis 4 sekawan bersama bhn blend
- masukkan perencah sup n rempah kurma
- masukkan air rebusan daging bersama daging
- masukkan susu cair bersama tomato puri
- bila mendidih masukkan beras dgn sedikit garam
- biarkan hingga nasi masak






AIR ASAM TOMATO
bhn2:
- 3 biji tomato
- 3 biji cili merah
- 2 biji cili padi (kalu tamau pedas boh cili merah je)
- sedikit belacan
- 2 biji buah kurma (utk pekatkan kuah)
- sedikit air asam jawa
- gula n garam sekucup rasa
- sedikit sos cili
- bwg besar yg dihiris 

cara2:
- blend cili bersama belacan, air asam jawa n buah kurma
- gaulkan tomato, bwg besar bersama bhn blend
- masukkan sos cili
- perasakan dgn garam n gula


ACAR TIMUN
bhn2:
- sebiji timun
- bwg besar yg dihiris
- cili merah yg dihiris
- gula n garam
- sedikit cuka

cara:
-gaul semua bhn2






Besanya org buat nasi daging ni dgn dalca tp ritu aku ubah sikit, aku buat gulai teloq dgn ayam panggang. resepi ayam panggang ada KAT SINI. Nanti2 ada masa aku share resepi gulai teloq lak ye. Alhamdulillah tetamu ritu mkn dgn seleranya, rasa seronok sgt bila org mkn masakan kita bersungguh2 kan? Tak terasa penat memasak tu...





1 comment:

Odzy.Enterprise said...

Salam.,.kena try ni...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...