Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Lilypie Fourth Birthday tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie Fifth Birthday tickers

Lilypie Second Birthday tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Tuesday, 25 September 2012

rendang asam udang


Bismillah kata bermula
Assalamualaikum pembuka bicara


Rasa mcm lama sgt tak share resepi kat sini. Aku kan tgh ada penyakit lani, penyakit "M"....M nak masuk dapoq, dah jarang2 masak. Kalu masak pun yg simple2 ja. Antara resepi yg aku selalu masak kalu mai time baloq liaq tu ialah rendang asam udang. Tatau pasai apa panggil rendang asam, dah mak aku ajaq mcm tu aku pun panggil mcm tu gak la. Kalu kat tempat len rasanya org panggil masak asam kot. Resepi yg simple, senang n cepat....sesuai dgn aku yg penyigan ni, hehe.





bhn2:
udang (kalu saiz besaq lg best)
bwg besaq (potong bulat)
ubi kentang
kicap
ayaq asam jawa
garam n gula secukup rasa
sedikit minyak masak


cara2:
- rebus ubi kentang. Letak kuyit sikit dlm ayaq rebusan
- bila ubi dah lembut masukkan ayaq asam jawa
- masukkan udang
- masukkan kicap
- masukkan gula n garam secukup rasa
- masukkan bawang yg dihiris. Kalu nak pedas leh potong cili padi masuk sekali
- last sekali masukkan minyak masak lbh kurang 2sudu



Simple kan? aku kan pemalaih, mana mau try resepi hat susah2....masak mcm ni senang, dlm 15minit dah leh mkn....






1 comment:

Siti Shuhadah said...

senang2..TQ kak ton !!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...