Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Lilypie Fourth Birthday tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie Fifth Birthday tickers

Lilypie Second Birthday tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Friday, 12 October 2012

ketam masak black papper

Bismillah kata bermula
Assalamualaikum pembuka bicara





Ketam yg beli kat kota kuala muda tu ada belen lg, so en.khai suh masak black papper. Dia dok terbayang kesedapan ketam black papper yg kami mkn kat johor n bagan lalang dulu. Maka menggigih la bini dia mencari resepi tp mcm besa last2 bini dia buat resepi pandai2 sendiri sbbnya resepi yg jumpa tu byk lak guna bahan2. Aku kan suka masak yg simple2 ja malas sebenarnya. Rasa dia tak menghampakan, ada la rasa sipi2 mcm yg kami penah mkn dulu cumanya tak pedaih bedegung mcm yg kat bagan lalang tu. Aku syak yg tu depa boh cili padi kot, tu yg mkn sampai berasap telinga. Yg aku buat ni tak pedaih sgt, ok la ank2 blh tumpang mkn....


bahan-bahan:
ketam 2 ekor dibelah 2
sebiji bawang besar
3 ulas bawang putih
2sb lada hitam
-kisar kesemua bahan
sos tiram
kicap
sos cili
daun bawang
bawang besar yg dibelah 12
**kalu nak pedas berapi leh masuk sedikit cili padi**


cara-cara:
- tumiskan bahan2 kisar sampai naik bau
- masukkan sos tiram, kicap n sos cili (agak2 la byk mana)
- masukkan ketam
- perisakan dgn gula n garam
- masak hingga ketam lembut n kuah agak kering
- taburkan dgn hiriran bawang n daun bawang





2 comments:

Zura@Iwan said...

wahhh...sedapnya Ina..dh la suka ketam...hikss

Mimy Hamid said...

likeeeeeeeeeeeeeee

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...