Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Lilypie Fourth Birthday tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie Fifth Birthday tickers

Lilypie Second Birthday tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Wednesday, 10 October 2012

mee udang yang simple

Bismillah kata bermula
Assalamualaikum pembuka bicara


Sepanjang minggu ni dlm umah aku pakat mabuk seafood. Masa p bisik2 kat kuala muda jumaat hari tu kami borong sakan segala ketam n udang, mmg puas mkn sbb fresh kan.....Sabtu tu en.khai request nak mkn mee udang, ok sgt la sbb selalunya kalu beli udang besaq2 biasa buat gulai tamboq ja. Tau ka gulai tamboq tu apa? Mak aku la bg nama, gulai pekat maksud nya, boh kerisik.


ni ja bahan2 aku utk buat mee udang.....kata simple kan....


udang besaq....sekilo rm45


tadaaaaa.....siap dah
kalu kat kedai sepinggan mau rm8-10 ni


bahan-bahan:
udang kecil - buang kulit (isi diblend, kulit direbus kemudian diblend n ditapis)
udang besaq
cabai kering blend
bawang besar n bawang putih blend
bawang merah n bawang putih - dihiris
sos cili
sos tomato
kubis
sawi
garam n gula secukup rasa
bancuhan tepung jagung (utk pekatkan kuah)


cara-cara: 
- tumis bawang merah n bawang putih. bila dah garing masukkan bawang yg diblend bersama cabai kering blend
- bila dah pecah minyak masukkan sos cili n sos tomato
- masukkan udang n kulit udang (yg diblend)
- masukkan air secukupnya
- perisakan dgn garam n gula
- masukkan udang (besar) bersama sayur-sayuran
- last sekali masukkan bancuhan tepung jagung ikut kepekatan yg disukai









1 comment:

Mimy Hamid said...

mmg simple resepi hang ina

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...