Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Lilypie Fourth Birthday tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie Fifth Birthday tickers

Lilypie Second Birthday tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Tuesday, 1 January 2013

Hari pertama aqil

Bismillah kata bermula
Assalamualaikum pembuka bicara


Kedah dah start sekolah hari ni sbb tak amik cuti thn baru. Memandangkan hari ni hari 1st aqil bersekolah, semalam koi 10.30 seisi keluarga dikerahkan tidoq awai. Kalu tak buat mcm tu alamatnya koi 1pg pun blm tentu aqil nak tidoq, takut kang liat pulak nak mangkit p sekolah. Dan pg tadi koi 7 senang ja kejutkan dia, kalu dak selalunya mau dia melalak tak henggat dunia kalu kejut tidoq awai2 mcm ni.

Sementara en.khai siapkan ank teruna dia tu, aku masuk dapoq siapkan bekpes. Buat nasi goreng pebret aqil. Selalunya sepinggan besaq tu mmg hbs dia bedal tp sbbkan hari ni excited terlebih dia mkn 3 mulut ja. Sejak seminggu sblm ni lg aku dok pesan ke aqil jgn amik brg2 kwn n jgn bg kwn2 amik brg abang. Pastu dia dok ulang dialog ni "kwn2 jgn amik brg saya nti mama saya marah.....ehh saya tak baik la, kwn2 jgn amik brg abg nti mama abg marah!", haha lawak la abg!

Tadi masa nak hantaq aqil kat sekolah, turun dr keta aku nak pegang tangan dia nak p hantaq kat cikgu tp abg tak bg pimpim dia, abg kata malu kwn2 tgok. Pas dia masuk dlm sekolah aku n en.khai tunggu ja kat luaq tu nak tgok mcmana gelagat dia pastu dia mai bisik kat kami jgn tunggu dia n suh kami blk, dia kata malu kat kwn2 dia....hamboiiii! Ada gaya leh jd abg kawasan ni, eksen kemain....huahuahua. Tp mama bangga la dgn abg, abg langsung tak takut dgn persekitaran baru apatah lg nak gheyau wlpun ada jugak 2-3org budak yg gheyau tadi, sedangkan selama ni abg dgn mama ja kat umh....mama takut jugak kalu2 abg jd "peghak" dgn org yg abg tak biasa......tp abg mmg good boy, abg pandai sesuaikan diri dgn kwn2 baru.

Kami hantaq aqil sekolah kat tadika Islam Al Islah kat tmn ria jaya. Sebelum ni berbelah bagi sama ada nak hantaq kat smart reader atau Al Islah tp bila pikiaq2 blk baik la hantaq kat Al Islah ni ja sbb tadika ni di bawah pengurusan sek rendah agama Al Islah yg merupakan sebuah sekolah tahfiz di sini. In Shaa Allah bila aqil tahun 1 nti mmg plan nak masukkan dia kat sekolah tahfiz tu, so lbh baik hantaq dia masuk tadika yg sama sekurang2nya nti dah ada basic. Lgpun tadika ni dia ajaq baca al-quran sekali, senang la tak yah nak hantaq dia p mengaji kat tempat lain dah.

Aku rasa menyampah bila dok tgok status kwn2 kat fb yg merungut yuran tadika mahai mcm yuran Universiti. Zaman lani mana2 tadika swasta pun mahai, tp kita ada pilihan....boleh ja nak hantaq kat tadika yg yuran bulan2 rm10-20 mcm tadika kemas n perpaduan tu, awat pulak yg p hantaq tadika mahai2 kalu dah rasa syg sgt nak kuaq duit byk2? Kalu benda lain kita boleh berhabis duit ratus2, ribu2....tp bab pendidikan ank nak berkira pulak? Ke sengaja nak habaq yg ank depa masuk tadika mahai?hohoho....

 

 semangat mangkit tidoq awai nak p sekolah sampai mkn pun tak lalu....seronok terlebih!


 Yg si kecik pun sama naik menyibuk bersiap nak p sekolah jugak


hari 1st terpaksa pakai baju sukan dulu sbb uniform sekolah tadak saiz lg buat masa ni











1 comment:

-cinta soFiaSafiya- said...

sangat chuMIL........nida plak teruja tgk sofia arini.....

hehehehee

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...