Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Lilypie Fourth Birthday tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie Fifth Birthday tickers

Lilypie Second Birthday tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Friday, 4 January 2013

sotong celup tepung

Bismillah kata bermula
Assalamualaikum pembuka bicara


Baru2 ni sempena adik aku mai mkn nasi kat umh, aku masak menu ala2 thai. Antara menu dia ialah sotong celup tepung. Mmg selalu buat sotong celup tepung ni sbb peberet abg n adik. Senang ja nak buat dia, mula2 bersihkan sotong n toskan sampai kering. Pastu pukul putih telur n gaul sotong dlm tu, perap seketika. Dlm bekas lain, campurkan tepung gandum+tepung jagung+baking powder+serbuk lada+garam+kunyit, bancuh dgn sedikit air. Masa nak goreng tu sementara nak tunggu minyak panas, leh la campurkan adunan tepung dgn sotong yg diperap tadi. Masuk sekali dgn telo putih tu. Gaul rata n boleh la digorengkan.

Peringatan ye, tepung tu agak2 la jgn byk sgt sbb kalu tepung terlebih nti jadi cucoq sotong lak. Goreng dgn api sederhana, jgn sesekali dikacau sotong dlm kuali tu, nti tepung akn "terlondeh" dr sotong. Agak2 dah kuning alihkan n tunggu dlm seminit dua boleh la angkat terus. Sotong tak leh goreng lama2 nti jadi liat lak.


 ni kalu mkn panas2 ni perghhh mmg sedap, ranggup menggoda


nak lg sedap kena gu dgn siakap 3 rasa....wallawehh mmg terangkat!


ataupun boleh jugak di makan bersama daging masak merah, sedappp!











4 comments:

che_puang hafiza said...

kalau terengganu punya style, depa pakai tepung beras.

tepung beras, garam, teloq, ayaq. *serbuk kunyit, serbuk kari, tepung kepsi boleh boh sekali, tu optional*

bancuh semua sekali, celup tepung, baru goreng.

fullamekkk!

dulu duk ingat tepung beras tu orang buat goreng pisang saja.

tak sangka geng tganu duk wat celup tepung pakai tepung beras.
padan la tak sama macam kita punya celup tepung.

Zura@Iwan said...

walawei...tgk ni pon mcm dh terangkat dh ni..hahaha..

nnti leh try sotong grg tepung tu..

lieyalatif said...

fuhhh menu mcm kat kedai....lieya pun selalu frust kalo gi kedai maakan oder sotong tepung...mesti sampai ala2 cekodok gitu.....kalo kat bagan lalang atau kedai2 seafood besar baru betul2 sampai yg versi rangup gini....

teliur kite tau awak!

Siti Shuhadah said...

sedapnyaaa..semua ditas adalah makanan feberet saya !!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...