Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Lilypie Fourth Birthday tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie Fifth Birthday tickers

Lilypie Second Birthday tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Thursday, 4 July 2013

DAGING MASAK KICAP:Simple Tapi Sedap

Bismillah kata bermula
Assalamualaikum pembuka bicara


Amboii tajuk dah ghupa pantun 2 kerat dah, hehe. Kemarin ada up dlm pesbuk gambaq daging masak kicap yg kak ton buat pastu adik2 kerapu minta resepi. Alolo anje sgt tau adik2 kak ton ni. So, utk kak tijah n cik embon yg sgt sukakan daging.....nindia resepi utk hgpa.


 mcm biasa, wajib tayang gambaq sbg bukti. Ni gambaq lama, rasanya masa dok keyel dulu sbb letak dlm pinggan plastik....maklom la masa merantau dulu mana bwk pinggan kaca sebijik pun. 



ni gambaq kemarin



Resepi ni versi bonda kak ton, mmg sgt2 senang nak buat. Yg bestnya, tersangat la sedap. Ayaq tangan bonda kan, mesti la yg terbaik di dunia.....


Bahan2:
Daging lembu (hentam saja la bahagian apa pun. Nak lg sedap campoq dgn hati atau paru)
Ubi kentang (1@2 bijik)
Bawang besaq (1 labu)
Bawang putih (4-5 ulas)
Halia
Cili Padi
Air asam jawa
Gula n garam
Minyak (dlm 2 sudu)
Kicap


Cara2:
- Rebus daging bersama air, garam n kunyit sampai empuk. Kalau air kering boleh tambah air.
- Bila daging dah empuk, masukkan ubi, halia dan bawang putih.
- Masukkan kicap dan gula.
- Masukkan cili padi
- Masukkan air asam jawa
- Masukkan bawang besar dan minyak


SELAMAT MENCUBA






4 comments:

Liza said...

salam kak ton, yg simple tu la yg sedap kan..family Liza pun suka mkn lauk2 cmni..

Mimy Hamid said...

resepi ni ganti ayam leh ke beb

Siti Shuhadah said...

TQ kak ton..I like !!!

yg benar,
cik embun yg sweet..:p

Ain Noraini said...

anak2 saya tu..walau pun dah besar panjang tetap suka mcm yg berkicap..lagi la daging kicap...cepat jer habisnya..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...